تصمیم گرفتن برای انتخاب بین حافظه اس اس دی و اچ دی دی کمی دشوار است؛ در این مقاله قصد داریم به مقایسه SSD و HDD بپردازیم و بگوییم که این دو حافظه چه ویژگی هایی دارند و شما در چه شرایطی باید کدام یک از آن ها را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که در این مقاله به هیچ عنوان قرار نیست از پیش یکی از این دو حافظه را برتر بدانیم و کاملا با مقایسه بین ویژگی های آن ها، مورد برتر را خواهیم فهمید.

ویژگی های حافظه SSD و HDD

اگر در سال های اخیر اقدام به خرید سیستم یا لپ تاپ کرده اید، به احتمال زیاد آن سیستم از حافظه SSD بهره می گیرد؛ لازم به ذکر است که به SSD، درایو حالت جامد گفته می شود.

اما در آن طرف مقایسه، حافظه HDD قرار دارد که به آن هارد دیسک گفته می شود؛ تعداد کمی از سیستم هایی که قیمت پایینی دارند، از این حافظه استفاده می کنند اما این مسئله به معنی برتری یکی از این دو حافظه نسبت به حافظه دیگر نخواهد بود.

توجه داشته باشید که در سیستم های امروزی و جدید، از حافظه SSD در سرور و HDD به صورت همزمان استفاده می شود؛ البته در اینجا، اچ دی دی نقش مکمل را دارد و اس اس دی Boot Drive خواهد بود.

از نظر اندازه، اس اس دی ها کوچک تر و منعطف تر از اچ دی دی ها هستند؛ در واقع منعطف بودن اس اس دی ها باعث می شود که افراد بیشتر از SSD بهره بگیرند.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، HDD ها را همچنان هم می توان در سیستم های قدیمی پیدا کرد اما SSD ها در سیستم و لپ تاپ های پیشرفته قرار گرفته اند.

هم اس اس دی و هم اچ دی دی تقریبا وظیفه یکسانی را در سیستم ها دنبال می کنند؛ آن ها سیستم را Bott خواهند کرد و اطلاعاتی که قصد ذخیره کردنشان را دارید، ذخیره می کنند.

از نظر ظرفیت یا همان حجم نیز مقایسه SSD و HDD برتری را مشخص نخواهد کرد؛ برای مثال، شما می توانید با پرداخت هزینه زیاد، یک حافظه SSD با ظرفیت 2 ترابایت را پیدا کنید.

در حالی که امروزه بیشتر از حافظه های SSD 500 گیگ تا 1 ترابایتی را می توان در سیستم ها دید؛ اکثر لپ تاپ های پیشرفته ای که از HDD بهره می گیرند، معمولا 500 گیگابایت ظرفیت خواهند داشت.

سرعت SSD بیشتر است یا HDD؟

یکی از بخش هایی که برتری اس اس دی را نسبت به اچ دی دی نشان می دهد، همین بخش سرعت است؛ در واقع سیستم هایی که از SSD استفاده می کنند، بسیار سریع تر راه اندازی می شوند.

سیستم هایی که حافظه HDD دارند، برای راه اندازی نیاز به زمان بیشتری خواهند داشت که همین مسئله، برتری SSD را نشان می دهد.

علاوه بر راه اندازی سریع تر در سیستم های دارای اس اس دی، انتقال فایل و اجرای برنامه ها نیز نسبت به HDD با سرعت بیشتری انجام می گیرد. به همین دلیل است که اکثر سیستم های اداری که نیاز به سرعت بیشتری دارند، از حافظه اس اس دی بهره می گیرند.

آیا صدای SSD بیشتر از HDD است؟

در جواب به این سوال، باید بگوییم خیر؛ شما حتی اگر یک هارد دیسک بی صدا را خریداری کنید، مطمئن باشید که باز هم صدا هایی از کار کردن آن به گوش شما خواهد رسید. این در حالی است که SSD ها به هیچ عنوان صدایی ندارند و شما در آرامش می توانید کار های مربوط به اجرا و انتقال را انجام دهید.

توجه داشته باشید که اس اس دی ها نیازی به مصرف برق برای چرخاندن بشقابی که کار ها را انجام می دهد ندارند.

در مقایسه SSD و HDD از نظر طول عمر، نویز و مقاومت نیز اس اس دی برتری های محسوسی نسبت به هارد دیسک یا همان HDD داشت؛ همین مسائل، موجب محبوبیت بیشتر اس اس دی شده است.