بسیاری از زنان از بچه دار شدن می ترسند و با فکر کردن به آن احساس اضطراب می کنند. اما آیا به زایمان و نحوه انجام آن فکر کرده اید؟ آیا می دانید بهترین راه برای زایمان چیست؟ برای آشنایی با باروری و مشاوره در این زمینه با ما همراه باشید. زایمان یک فرآیند طبیعی است که برای مادران باردار نخواهد بود و خیلی چیزها در مسیر فرزندآوری موثر خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

علائم زایمان طبیعی

فرزندآوری زمانی است که نمی توان آن را به وضوح تشخیص داد. معمولا زمانی که متخصص زنان و زایمان به فرد اطلاع می دهد تقریبی است. درد شکم 3 هفته قبل یا 2 هفته بعد از موعد زایمان شروع می شود که طبیعی است.

شکم را پایین بیاورید

وقتی این اتفاق می افتد، معمولا نفس کشیدن برای مادر راحت تر است، زیرا فشار کمتری روی ریه های مادر وارد می شود. اما این کار فشار بیشتری بر مثانه مادر وارد می کند.

انقباضات رحمی

انقباضات نامنظم رحم در حوالی زایمان طبیعی است، اما در مراحل نزدیک زایمان، این نوع انقباضات در فواصل کوتاه و منظم رخ می دهد.

پارگی کیسه آب

پارگی کیسه آب یکی از نشانه های تولد است، وقتی کیسه آب پاره می شود، ترشح و مایع از ناحیه تناسلی خارج می شود. این معمولا قبل از شروع زایمان یا حدود یک روز قبل از تاریخ زایمان اتفاق می افتد.

جدا شدن رحم.

گاهی اوقات، چند روز قبل از بارداری، دهانه رحم ممکن است باز شود و ترشحات خونی صورتی رنگ از رحم خارج شود.

دوره زایمان طبیعی

زایمان طبیعی در سه مرحله انجام می شود که عبارتند از:

در مرحله اول زایمان، باز شدن دهانه رحم بررسی می شود. به طور کلی با نزدیک شدن به زمان زایمان سرعت باز شدن دهانه رحم افزایش می یابد و در برخی موارد درد در ناحیه پشت و شکم و فشار در مقعد با هر باز شدن طبیعی است. در نهایت دهانه رحم حدود ده سانتی متر باز می شود و در این مرحله باید به اصطلاح مادر را مجبور کرد.

در مرحله دوم زایمان، رحم به طور کامل کشیده می شود که با خروج جنین به پایان می رسد. در این مرحله مادر نقش بسیار مهمی دارد و معمولاً متخصص زنان و زایمان از مادر می خواهد که فشار دهد و انقباضات رحمی باعث بیرون آمدن جنین می شود.

در مرحله سوم زایمان که آخرین مرحله است و در این مرحله نوزاد متولد می شود. در مرحله آخر، زمانی که نوزاد از رحم خارج می شود، جفت از دیواره رحم جدا شده و از رحم خارج می شود.

ذکر این نکته ضروری است که مدت زمان هر مرحله از زایمان برای هر فرد متفاوت است.

فواید زایمان طبیعی

مهم ترین فایده زایمان طبیعی این است که پس از زایمان، مادر می تواند نوزاد را در آغوش بگیرد و راحت تر به او شیر دهد.

مدت زمان بستری شدن مادر در بیمارستان پس از زایمان نسبت به زایمان سزارین کمتر خواهد بود.

مقدار خونی که مادر در هنگام زایمان از دست می دهد کاهش می یابد.

هیچ خطری برای زایمان طبیعی وجود ندارد.

از نظر اقتصادی، زایمان طبیعی مقرون به صرفه خواهد بود.

درصد ابتلای زنان در زایمان طبیعی کمتر از زایمان سزارین خواهد بود.

دوره نقاهت پس از زایمان طبیعی کوتاه تر خواهد بود و مادرانی که به طور طبیعی زایمان می کنند، می توانند ورزش و فعالیت های روزانه را با سرعت بیشتری آغاز کنند.

زایمان طبیعی باعث می شود که مادران به نوزاد خود آغوز بدهند و خوردن آغوز برای نوزادان بسیار مهم است.

اقدامات طبیعی قبل از تولد

یکی از مهم ترین اقدامات برای زایمان طبیعی، انتخاب دقیق متخصص زنان و زایمان و محل زایمان است. بهتر است در انتخاب متخصص زنان برای زایمان دقت کنید تا زایمان موفقی را تجربه کنید. در این مرحله می توانید از متخصص زنان کمک بگیرید تا به شما استراحت بیشتری بدهد تا بتوانید استرس خود را راحت تر مدیریت کنید و زایمان طبیعی بدون درد را تجربه کنید.

پیشگیری از بارداری طبیعی

به طور کلی شش ساعت اول پس از زایمان طبیعی برای مادران سخت است و بررسی علائم حیاتی مادر بسیار مهم است، پس از آن زمان مادران به حالت عادی باز می گردند. ده روز پس از زایمان، باید به متخصص زنان مراجعه کرده و معاینه شوید. پس از زایمان بهتر است با متخصص زنان خود تماس بگیرید و تمام علائم و شرایط خود را شرح دهید.

انجام فعالیت های ورزشی سبک پس از زایمان مانند پیاده روی در ابتدا به مدت چهار تا ده دقیقه کافی خواهد بود.

از آنجایی که مادر در این مدت فعالیت کمتری خواهد داشت، احتمال یبوست بیشتر است. بنابراین برای جلوگیری از این بیماری بهتر است فیبر مصرف کنید.

پس از زایمان بهتر است از دستشویی استفاده کنید و به زخم های ناشی از زایمان فشار نیاورید.

در صورت احساس درد قفسه سینه، قرمزی و تب، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-زنان-و-زایمان-در-شیراز